maanantai 17. joulukuuta 2018

Kaikkea perinteisestä poikkeavaa



Näin joulun alla on hyvä syödä kaikkea perinteisestä poikkeavaa, jotta tutut ja turvalliset ruoat maittavat sitten jouluna. Tänään tein aasialaisia makuja, huomenna texmexiä. 

Valmistin pitkästä, pitkästä aikaa vietnamilaisia kevätrullia. Ne on kyllä aina hyviä, vaikkakin niihin saa kulumaan tunnin jos toisenkin. Lisäksi himoitsin pekingin ankkaa, tai tarkemmin sanottuna sellaista pekingin ankkaa kuin olen tottunut syömään. Maistoin sitä kerran lempi kiinalaisessani, ja oi voi - sen jälkeen olen uneksinut siitä useasti. Ohut lettunen, kurkkua, täydellisesti paistettua ankanrintaa ja hoisinkastiketta. Oikeastaan voisi sanoa, että tuo kastike on se mihin tässä olen ihastunut, vaikka ei kokonaisuudessakaan ole mitään vikaa. Hoisin on siis tummaa ja paksua maustekastiketta, joka on valmistettu fermentoiduista soijapavuista. Maultaan se on melko makeaa ja ihanan täyteläistä.

Onneksi on olemassa aasialaiset ruokakaupat, niin minun ei tarvitse enää lähteä ravintolaan asti saadakseni tätä herkkua. Aasiamarketista löysin nuo höyrytystä vaille valmiit lättyset ja täydellisen hoisinkastikkeen. Eipä siis tarvinnut kuin pilkkoa hieman vihanneksia ja paistaa kanaa. Valitsin ankan sijasta kanan, sillä se ei ole niin rasvaista, ja sehän meni täydestä kuin väärä raha.  

4 kommenttia:

  1. Hei,
    Löytyykö tuo kastike ihan hoisin nimellä kaupasta?
    Haluaisin kokeilla!

    En olekaan kokeillut höyryttää riisipaperia! Olen tehnyt vain kastamalla. Täytyy ehkä tätäkin kokeilla :)

    VastaaPoista
  2. Näyttää ja kuulostaa niin herkulliselta.! :)

    VastaaPoista