sunnuntai 29. joulukuuta 2019

Kymmenen vuotta


Ihan järjetöntä, että kahden yön päästä vaihtuu kokonainen vuosikymmen. Tähän väliin voisi olla hyvä kasata yhteen kymmenen vuoden tapahtumat tai ainakin ne suurimmat ja merkittävimmät. Kymmeneen vuoteen on mahtunut paljon suuria tunteita, unelmien täyttymyksiä, pettymyksiä, iloa ja surua. Kymmenen vuotta sitten olin vasta 20-vuotias lapsonen hulluine suunnitelmineni. Nyt olen kolmekymppinen nainen, vaimo, bloggaaja, koiranomistaja ja ehkä hieman tukevammin jalat maassa kuin tuolloin. En tiedä mitä toivoa seuraavalta vuosikymmeneltä, mutta uskon, että vaikken toivoisi mitään, niin jotain sieltä silti tulee. Mutta käydäänpä nyt läpi minun kulunut vuosikymmen, vanhoilla kuvilla höystettynä.

Kymmen vuoden aikana olen...

1. mennyt naimisiin

Aika iso askel elämässä. Järjestimme kauniit häät, joista on nyt jo kulunut viisi vuotta. Yhdessä olemme edelleen ja sillä tiellä olisi tarkoitus pysyäkin.

2. muuttanut nykyiseen asuntoon

Muutimme miehen kanssa ensimmäiseen yhteiseen asuntoon 2013, ja siinä asumme edelleen. Tarkoituksena oli asua tässä vain vuosi ja katsella sitten sitä unelmien kotia. No katseltu on, mutta ei sellaista taida olla olemassakaan.


3. hankkinut koiran

Tämä on aina ollut yksi isoimmista unelmistani, ja olen kyllä tavattoman onnellinen omasta karvapallostani. 

4. matkustanut Pariisiin, Lontooseen ja Berliiniin

Tällä vuosikymmenellä olin ensimmäistä kertaa lentokoneessa häämatkallamme. Lensimme Pariisiin, menimme sieltä junalla Lontooseen ja sitten takaisin lentäen kotiin. Seuraava ulkomaanmatka taittuikin sitten autolla ja laivalla Saksaan. 


5. menettänyt isovanhempia

Vuosikymmeneen on mahtunut myös paljon surua. Olen menettänyt läheisiä, joista tärkeimpinä isovanhemmat. Erityisesti mummun poismeno oli raskasta aikaa, ja vaikka tapahtuneesta on jo useampi vuosi, niin kaipaan häntä edelleen lähes päivittäin.

8. leikannut hiukset lyhyeksi

Tätä en olisi ikinä uskonut tekeväni, mutta kyllä, leikkasin alaselkään asti ulottuneet hiukset lyhyiksi. Uusi tukka on ollut paras päätös ikinä, enkä aio kyllä enää kasvattaa pitkää takaisin. 



7. kirjoittanut runokirjan

Yksi suurimmista unelmistani toteutui täällä vuosikymmenellä. Olen nuoresta tytöstä asti ollut pöytälaatikkorunoilija, ja vuonna 2013 sain apurahan jonka avulla julkaisin esikoisteokseni omakustannepainoksena. Toinen teos on jo hyvässä vauhdissa - ja sitä se on ollut jo muutaman vuoden!

8. aloittanut vihdoin teatteriharrastuksen

Pääsin mukaan kauan haaveilemaani improvisaatioteatterin maailmaan. Toivottavasti harrastukseni saa pian jatkoa.

9. taistellut terveyden kanssa

Niinhän sitä sanotaan, ettei vanhuus tule yksinään, vaan monen vaivan kanssa. Kymmenen vuoden kuluessa olen saanut osakseni jos jonkinlaisia terveydellisiä murheita, niin fyysisiä kuin psyykkisiäkin. Keskivaikea masennus ja krooniset kiputilat ovat minulle nyt arkipäivää, mutta onneksi niidenkin kanssa oppii elämään.


10. löytänyt oman äänen

Kymmenessä vuodessa olen oppinut vähitellen tietämään kuka olen ja mistä pidän, mitä mielipiteitä, arvoja ja asenteita minulla on. Ehkä seuraava vuosikymmen aikana saan itseni täysin eheäksi ja 100 prosenttisen onnelliseksi.

1 kommentti:

  1. Paljonpa on tapahtunut 10 vuoden aikana! Isoja ja tärkeitä asioita. Toivon sulle ja teille onnellista uutta vuotta ja vuosikymmentä! :)

    VastaaPoista