maanantai 16. toukokuuta 2016

Berliini

Nyt olisi kai aika kertoa matkastamme, kuvin ja sanoin. Vapun jälkeen starttasimme kotipihasta vuokra-autolla ja viime viikon lopulla kotiuduimme. Matka kesti yhteensä kymmenen päivää, joista seitsemän vietettiin Berliinissä tai sen lähialueella. Reissua edelsi aivan järjetön stressi ja panikointi, sillä liikkuvia osia oli hieman enemmän kuin edelliskerralla. Lopulta kaikki kuitenkin järjestyi, ja reissuun päästiin aivan aikataulussa.

Matka siis alkoi autoillen kohti Vuosaaren satamaa, josta Finnlinesin alus lipui Saksan Travemündeen. Yli vuorokauden laivamatkan jälkeen ajoimme vielä kolmisen tuntia autobahnaa eli moottoritietä pitkin Berliiniin. Siinä kaaasu pohjassa ajeltaessa minut valtasi sellainen käsittämätön vapauden tunne; mikään arkinen asia ei vaivaisi minua yli viikkoon. Perille saavuimme keskellä yötä ja siinä olisi uni maistunut meille kaikille, mutta eihän asioiden tarvitse niin helppoja olla.

Kun matkustaa kahden sähköpyörätuolin kanssa, aiheuttaa yöpymistilat usein ongelmia. Laivan invahytissä toiseen sänkyyn ei päässyt nostolaitteella ja sama toistui hotellissa. Siellä oli hyvin suunniteltu, että invahuoneissa on oikein kunnon moottoroidut sängyt, mutta kappas - sängyn moottori vei sängyn alta liikaa tilaa. Niinpä laivalla asia ratkaistiin käsinnostolla ja hotellissa avustajat nukkuivat sähkösängyissä. Meillä oli onneksi väliovellinen huone avustajien kanssa, niin tilasta ei sinänsä ollut pulaa. Mutta nämähän ovat vain tällaisia eteen tulevia kynnyksiä, joista pitää luovia yli. Nämä pienet yksityiskohdat eivät mitenkään pilanneet lomaamme - ennemminkin tekivät siitä vain hieman tapahtumarikkaamman.

Laivamatka itsessään ei ollut mitenkään erityinen, lähinnä söimme, nukuimme ja pelasimme korttia. Laivalla oli maittava illallisbuffet, ja yläkannella oli hieno katsoa aavalle merelle laskeutuvaa aurinkoa oman rakkaan kanssa. Tuuli oli melkoinen, mutta laiva ei onneksi pahemmin keinunut. Mutta vaikka laivamatka oli hieman tylsä, sai se kuitenkin matkustamisen tuntumaan enemmän matkustamiselta. Etäisyydet tuntuivat todellisemmalta, kuin lentäessä.

Hotellimme sijaitsi vilkkaalla Potsdamer Platsin alueella, joka kuului Mitten kaupunginosaan. Loman aikana kävimme useissa eri kaupunginosissa ja tästä iso kiitos meidän autolle sekä sen kuljettajalle. Oma auto matkalla oli tavattoman kätevä, ja vaikka emme sitä päivittäin käyttäneetkään, niin loi se jonkinlaista turvaa. Esimerkiksi kun mieheltä puhkesi toiseksi viimeisenä päivänä rengas, ei tarvinnut miettiä mistä saisi invataksikyydin huoltooasemalle. Jos joskus vielä lähden reissuun, niin toivon kyllä, että saan reissata auton kanssa :)

Ensimmäisenä varsinaisena päivänä kiertelimme kaupunkia ja näimme osan nähtävyyksistä. Kävimme katsomassa Brandenburgin porttia, joka on yksi Berliinin tunnetuimmista symboleista ja nähtävyyksistä.

Portin jälkeen suuntasimme jokiristeilylle Spree -joelle. Alukseen pääsi hyvin pyörätuolilla ja risteilyn kesti tunnin verran, eli juuri sopivasti. Tuo päivä oli ainut kun joutui turvautumaan takkiin, koko muun ajan oli melkoinen helle. Olisi pitänyt tajuta pakata aurinkorsvaa mukaan, mutta onneksi saksassakin oli kauppoja!

Jokiristeilyn jälkeen kävimme vielä katsastamassa holokaustin muistomerkin. Se on lähes 3000 betonisesta kuutiosta rakennettu teos, joka kattaa lähes kahden hehtaarin kokoisen alueen. Muistomerkki muistutti hieman labyrinttia ja betonipalkkien välissä mahtui hyvin kulkemaan myös pyörätuolilla.

Toisena päivänä suuntasimme Zoologischer Garteniin eli maailman suurimpaan eläintarhaan. Zoologischer Gartenissa on n. 14 000 eri eläintä, joten ihan jokaista yksilöä ei tullut nähtyä. Kartalta katsoimme ne mielenkiintoisimmat ja kävimme niitä tervehtimässä. Reitillämme oli niin virtahepoja, norsuja, pingviinejä kuin kirahvejakin. Näimme myös gorillan, paviaaneja ja sarvikuonon, mutta virtahepo oli ehdoton suosikkini. Kävelimme hotellilta eläintarhalle ja matkalla sinne olikin hienot maisemat. Paikanpäällä oli todella kuuma helle ja kuinka ihanaa olisikaan ollut pulahtaa virtahepojen seuraksi viileään veteen :)

Berliinissä kuljimme pääasiassa kävellen tai omalla autolla, mutta myös bussia tuli pari kertaa kokeiltua. Bussilla reissasimme eläintarhalta DDR -museolle. Museossa parasta oli, että kerrankin asioita sai hiplailla ja kokeilla, joten esimerkiksi tuollaista todella tyylikästä kypärää tuli sovitettua!

Kolmantena päivänä matkasimme hieman Berliinin ulkopuolle, nimittäin suloiseen Potsdamin kaupunkiin. Menomatkalla pysähdyimme Charlottenburgin linnaan, joka harmiksemme oli remontissa. Emme siis päässeet näkemään kuin pienen osan itse linnasta sekä tietenkin huikean puutarhan. Linna on Berliinissä jäljellä olevista linnoista suurin ja siksi se olisikin ollut hienoa nähdä kokonaan.

Linnan jälkeen ajoimme Potsdamiin ja sinne saavuttuamme kiertelimme hieman paikallisella torilla. Potsdam on n. 150 000 asukkaan kaupunki ja Berliinistä on sinne matkaa n. 30 kilometriä. Sympaattiselta pääkadulta löytyi ihania pikku kahviloita, ja päiväkahvin jälkeen otimme suunnksi suurensuuuren puiston, jossa sijaitsee Fredrik II Suuren rakennuttama Sannouci -palatsi. Ilma oli kuitenkin taas niin helteinen, ettemme millään jaksaneet koko puistoa kiertää vaan suuntasimme takaisin Berliiniin. Paluumatkalla pääsin hetkeksi shoppailemaan Primarkiin ja lopulta päädyimme illalliselle Kreuzbergn "hipsterialueelle", joka kylläkin oli iltamyöhään ehkä hieman liian jännittävä minun makuuni.

Neljännen päivän käytin lähes kokonaan vain shoppailuun ja mies kierteli museoissa. Loppuillasta hamstrasimme ruokakupasta pari kassillista eväitä ja nautiskelimme pienen piknikin hotellin läheisessä puistossa. Se oli mukavaa :)

Berliini oli kyllä shoppailijan unelma, nimittäin hintojen puolesta. Matkan aikana mukaani tarttui kahdet kengät, pari laukkua, läjäpäin vaatteita, hajuvesi sekä astioita. Viidentenä päivänä kävimme Mauerparkin jättisuurella kirpputorilla, josta löysin ihania emalikuppeja ja -kattiloita. Kirpputori oli kyllä omaan makuuni jo hieman liiankin suuri tai sitten se järkyttävä helle vaikutti taas viihtyvyyteeni.

Lomalla pitää tietenkin myös herkutella ja niin me kyllä teimme. Paikallista ruokaa emme liiemmin kokeneet, mutta kahviloista tykkäsin. Currywursti tuli koettua ja hyväksi se havaittiin, mutta berliininmunkin unohdin syödä. Monena iltana kävimme italialaisissa, yhtenä intialaisessa ja sitten ihan perus ravintoloissa. Se hieman vaikeutti ruokapaikkavalintoja, kun en sappikivien vuoksi voi syödä mitä tahansa. Mutta ruokakin oli kyllä halpaa ja useimmiten vielä hyvääkin!

Mauerparkin kirpputorin jälkeen suuntasimme Viktoriaparkkiin, mutta se reissu jäi kovin lyhyeksi. Kävimme katsomassa vesiputouksen ja lähdimme pois, sillä maasto oli aika vaikeakulkuista. Sen sijaan kiertelimme autolla pitkin poikin Berliiniä ja näimme osan nähtävyyksistä kuten Berliinin muurin sekä Checkpoint Charlien. Oli ihanaa kun sai vain autoilla ympäriinsä vailla huolen häivää :)

Viimeisenä kokonaisena päivänä olisimme halunneet 150 metrin korkeuteen nousevaan Hi-Flyeriin, mutta ilma oli liian tuulinen eikä pallo silloin nouse ilmaan. Se oli pettymys.

Päädyimmekin sitten katsastamaan Berliinin tuomiokirkon eli Berliner Domen. Kirkko oli todella suuri ja kaunis, ja päädyimme myös osallistumaan lyhyeen saksankieliseen jumalanpalvelukseen. Palveluksen jälkeen sytytin mummulleni muistokynttilän. Lopuksi kirtelimme vielä kirkon kryptassa, jossa on Hohenzollernin hallitsijasuvun hautoja.

Loppuillasta kävelimme kaunista joenrantaa pitkin ja sitten olikin jo aika pakata matkalaukut, sillä seuraavana aamuna oli lähtö. Laiva lähti vasta yöllä Travemündesta, mutta ajattelimme käyttää viimeisen päivän pysähdellen eri kaupunkeihin.

Ensin ajoimme Berliinistä Oranienburgiin, jossa sijaitsi Sachsenhausenin keskitysleiri. Päivä oli jälleen kerran hyvin kuuma, joten leirin ankeus tuli jotenkin vielä paremmin esille kun paahtava aurinko porotti niskaan.

Ei mikään iloisin nähtävyys, mutta historiallisessa mielessä hyvin kiinnostava.

Oranienburgista ajoimme Lyypekkiin, jossa pysähdyimme vain iltamyöhään nopeasti kahville ennen Travemündea. Laiva lähti matkaan tiistain ja keskiviikon välisenä yönä kolmelta, ja oli perillä Vuosaaren satamassa torstai aamuna.

Matka oli mukava irtiotto arjesta, minäkin pääsin hetkeksi eroon stressistä. Pidimme kumpikin kovasti siitä, ettei tarvinnut lentää ja kaikenlisäksi, laivalla ja autolla matkustaminen tuntui jotenkin enemmän matkustamiselta. Berliiniin voisin joskus palata uudestaankin tai jonnekin muualle Saksaan. Kaikenkaikkiaan Berliini oli rento, monimuotoinen ja esteetön kaupunki, joka tarjoaa varmasti jokaiselle jotakin! :)

Suuri kiitos tämän matkan mahdollistajille!!!