perjantai 1. marraskuuta 2019

Ensimmäinen jouluni gluteenittomana


Marraskuu on saapunut, eli joulunodotuksen, koristelun ja herkuttelun voi siis aloittaa! Kaipasin hieman inspiraatiota tämän joulun askarteluihin ja eilen kaupan lehtihyllystä löysin tämän Ihana askartelulehden. Selasin sitä heti kotiin päästyäni ja tänään vielä aamulla uudestaan, ja kyllä siellä muutamia ihan kiinnostavia juttuja oli. Löysin sieltä ehkä kortti-idean tälle joululle ja tuon makramee pöytäliinan aion varmasti toteuttaa. Oikeastihan olen hieman vastustellut tuota makrameehommaa, kun siitä höpötetään nyt kaikkialla, mutta kai se on pakko kokeilla. Kun se nyt tuntuu olevan se juttu ja saahan sillä monen näköistä koristetta ja korua aikaiseksi. 

Vahahyasintti oli toinen asia mistä innostuin tuossa lehdessä. Minulla on vaikka kuinka paljon vanhoja kynttilän jämiä jemmassa, joten voin tehdä näitä vaikka koko suvulle. Ainut mikä jäi tuossa askarruttamaan on se, että eikö se sotke pöytäliinan? Jos tarkoituksena siis on, että kauniin vahapinnan avulla voi jättää ruukun pois. No, se selvinnee kokeilemalla. 



Askartelujen lisäksi minulla on toinenkin tärkeä projekti tässä ennen joulua, sillä minun pitää testata kaikki jouluherkut gluteenittomina. Tänään testasin heti joulutortut gluteenittomalla valmisvoitaikinalla ja sanoisin, että aika kymppi. Ainakin minä aion kelpuuttaa nämä ulkonäön ja maun puolesta joulupöytääni. Vielä pitäisi testailla pipareita ja piparitaikinoita, ja täytyisi kokeilla kyllä leipoa myös gluteenitonta saaristolaisleipää. Mutta en vain tiedä, miten mallas korvataan. Maltainen ja makea limppu on nimittäin aivan parasta graavilohen kanssa, ja siihen lasi kotikaljaa. Vaikka en kyllä tiedä kotikaljastakaan, että miten teen sitä nyt gluteenittomana. 

Kuten huomaat, minulla on paljon puuhaa ennen joulua. On hyvä testata kaikki etukäteen, niin ei tule sitten pettymyksiä. Tämä on kuitenkin nyt ensimmäinen jouluni gluteenittomana, mutta en halua silti pureskella pelkkää kinkkua.

4 kommenttia:

  1. Onnea urakkaan. Kärsin ajoittain vatsavaivoista, mutta gluteenitonta ruokavaliota en ole sen suuremmin harkinnut. Tuo askartelulehti vaikuttaa kivalta.

    VastaaPoista
  2. Mäkin oon ihastellut makramee-töitä, vaikken itse olekaan hommaan vielä uskaltautunut lähteä. Ehkä pitäis vaan rohkaistua, sen verran hienoja lopputuloksia näyttää syntyvän ainakin muilla :)

    VastaaPoista
  3. Mä olen ollut gluteeniton jo monta vuotta. Mun blogissa kaikki reseptit ovat gluteenittomia. Käy ihmeessä kurkkaamassa: https://diiskuneiti.vaikuttajamedia.fi hakusanalla Diiskuneiti gluteeniton, löydät kaikki reseptit :)

    VastaaPoista
  4. Gluteenittomia reseptejä löytyy onneksi paljon nykyään :)

    VastaaPoista