maanantai 27. kesäkuuta 2022

Hyvinvointia etsimässä


"Olen yrittänyt opetella pitämään ihostani huolta paremmin. Eihän se kasvorasvan levitys vie kuin muutaman sekunnin, mutta silti se jotenkin aina jää tekemättä.

Aloitin sillä, että ostin kivoja tuotteita - helliviä kasvonaamioita, jaderullan, uusia voiteita ja puhdistusaineita. Halusin, että tuotteet tuoksuvat herkulliselle ja näyttävät kutsuvilta. Ostan mieluiten apteekin tuotteita kasvoille, sillä ihoni on todella arvoituksellinen.

Aiemmin eli noin 10 vuoden ajan ainoa ihonhoitorutiinini on ollut kasvojen pesu suihkussa ja kasvovesi aamuisin. Pari vuotta sitten lisäsin aamuihini myös ruusuveden ja nyt jopa rasvaan kasvojani. Olen myös aina ollut laiska pesemään meikkejä ennen nukkumaanmenoa, mutta nyt yritän siinäkin petrata. Eli kehitystä tapahtuu!

Toimintani ei vieläkään ole mitenkään orjallista aamuin-illoin tapahtuvaa, vaan yritän pitää homman kepeänä. Jos jotain pitäisi tehdä joka päivä monta kertaa, niin tiedän jo valmiiksi, etten tulisi sitä tekemään, kun ilmankin pärjää. Yritän siis lähteä hommaan sillä ajatuksella, että rasvaan kasvot edes suihkun jälkeen ja kasvonaamioita teen silloin, kun se tuntuu hyvältä.

Mutta ehkä vihdoin on tulllut se hetki, kun on hyvä ajatella myös itseään ja omaa hyvinvointiaan. Tähän kaikkeen liittyy tottakai myös muita juttuja, kuten esimerkiksi ravinto ja oman ajan merkitys. Niistä lisää myöhemmin, jos teitä kiinnostaa!"


Näin kirjoitin tässä taannoin Instagramiini. Hyvinvointi sanana välkkyy nykypäivänä usein sosiaalisessa mediassa, ja se luo helposti paineita siitä, millainen pitäisi olla ja miten itseään pitäisi huoltaa. Vaikka puhutaankin kehorauhasta ja oman tien valitsemisesta, niin ei se rauha kuitenkaan aina ole täydellinen.

Kuten tuossa mainittiin, olen viime aikoina yrittänyt opetella huolehtimaan itsestäni paremmin. Olen aina ollut vähän sellainen, että huolehdin muista ensin ja sitten itsestäni, jos jaksan. Instagramiini kirjoitin ihonhoidosta, ja kuinka olen yrittänyt panostaa siihen enemmän. Olen yrittänyt myös syödä paremmin - paitsi juhannuksena - ja ravinnosta olen täällä joskus puhunutkin. Sitten on vielä tämä tämä kolmas asia eli mielen hyvinvointi.


Sain ystävältäni syntymäpäivälahjaksi tavoitekirjan, joka on tietynlainen muistio itselleni. Kirja on täynnä positiivisia kysymyksiä, jotka perustuvat siihen, että miten juuri minä voisin olla parempi. Siellä on esimerkiksi kysymyksiä, että mikä minua huolettaa tai mikä vie liikaa aikaani, ja miten näitä asioita voisi viedä parempaan suuntaan. Ja mistä haaveilen ja kuinka niitä voisi toteuttaa askel askeleelta. 

Aluksi ajattelin, ettei minun varmaankaan tule täytettyä kirjaa. Avasin sen kuitenkin ja aloin sivu sivulta täyttämään sitä. Yllätyin, ettei se ollutkaan lepposaa ja kepeää, kuten kuvittelin, vaan siihen sai keskittyä ihan kunnolla. Kirja vei yhä syvemmälle omiin ajatuksiini ja jouduin ihan oikeasti ajattelemaan, että mitä minä oikein haluan?

Otin tavoitteeksi, että täytän kirjaa vähintään tunnin viikossa. Tunnen itseni, ja tiedän, että joka päivä olisi liikaa eikä mielenkiintoni pysyisi yllä. Kirja on saanut minut miettimään paljon asioita ja huomaan jo nyt, että yritän katsoa elämää eri näkökulmista. Tämä on myös hyvä keino ottaa hetki omaa aikaa ja sukeltaa oman pään sisään. Kuka olen ja miten olisin onnellisempi.

Mutta mitä hyvinvointi merkitsee sinulle tai millä ylläpidät omaa hyvinvointiasi? Mitä hyvinvointi sanana sinulle tarkoittaa?

5 kommenttia:

  1. Hyvinvointi on superlaaja käsite. Väkisinkin tulee mieleen ruoka, mikä onkin tärkeää, koska keho tarvitsee polttoainetta. Mutta se, että tekee asioita mistä tulee hyvälle tuulelle ja mistä saa virtaa on mielelle tärkeää. Kuulosti tutulta tuo kasvojen ihonhoito, itsellä oli aikanaan todella retuperällä se puoli. Nykyään en voisi jättää kasvoja pesemättä ja rasvaamatta etenkään iltaisin :) Siihen rutinoituu nopeasti, varsinkin kun tietää mitä tekee ja miksi :)

    VastaaPoista
  2. Ihon rasvaaminen on tärkeää atoopikolle, toki ensin huolehditaan oikeasta ruokavaliosta mutta myös muu ihonhoito on tärkeä. Koska olen atoopikko, niin on tottunut jo pienestä pitäen hoitamaan ihoaan.

    VastaaPoista
  3. Onpa mielenkiintoinen kirja ja varmasti antaa paljon apuja ja vinkkejä yleiseen hyvinvointiin :)

    VastaaPoista
  4. Itsekin pohdin omaa hyvinvointia paljon! pienten lasten kanssa mun hyvinvoinnin kulmakivet on hyvät unet ja tuhdit ateriat. Itsekin laitan aina muut itseni edelle ja vauva saattaa olla erimieltä mun suunnittelemista aikatauluista, joten sillon kun syön pitää syödä niin ettei haittaa jos seuraava ateria siirtyy tunnilla tai useammalla 😅 hemmottelen itseäni iho hoidolla ja erilaisilla kuorinnoilla 😊 muutamia naamioita mulla on myös, mut pidän kuorinnoista enemmän ☺️ omia tavoitteita ei tällä hetkellä ole, mutta niiden aika tulee kun vauva kasvaa 😊

    VastaaPoista