keskiviikko 25. toukokuuta 2022

Tukholma, osa 1

Kävin parin päivän reissulla, ja vieläpä ihan ulkomailla asti! Ostin jokunen kuukausi sitten risteilyn Tukholmaan, sillä minulla oli joululahjaksi saatu lahjakortti sekä kertyneitä klubipisteitä. Maksoin varatessani vain illallis- ja aamiaisbuffeteista, joten sain matkan oikeastaan aivan ilmaiseksi.

Otin matkan tarkoituksella synttäreideni ajankohtaan. Täytin perjantaina vuosia ja sunnuntaina lähdin reissuun. Oli kiva lähteä välillä Ruotsin suuntaan, kun tuo Viro on jo aika nähty. Reissasin avustajan kanssa, sillä mies ei oikein innostu risteilyistä, ja meillä olikin oikein kivaa kahdestaan.

Silja Serenade toimi risteilyaluksena ja se tuntui niin isolta aiempiin verrattuna. Kauppoja oli kahdessa tasossa, ravintoloissa löytyi valinnan varaa ja hyttikin oli mukavasti isompi kuin Tallinan risteilyllä. Ylipäätään vain ilmapiiri oli jotenkin ylellisempi.

Laiva lähti sunnuntai-illalla ja silloin meillä oli ennakkoon suunniteltuna vain buffet. Se oli ihanan runsas ja herkullinen, ja tulikin nautiskeltua aika pitkälti vain meren eläviä. Jälkkäripöydässä komeili suklaaputous ja se oli elämäni ensimmäinen sellainen. Saatoin hieman innostua ja ilakoida, vähän kuin lapsi karkkikaupassa.

Iltaan kuului myös bingoa ja aurinkokannellakin käytiin, mutta siellä ei voinut kauaa olla kun tuuli niin kylmästi. Ensimmäisenä iltana suuntasimme ajoissa nukkumaan, jotta olo olisi pirteä Tuhkolman päässä. Hytistä oli aika hienot auringonlaskumaisemat ja jo pelkästään sitä ihastellessa kului tovi jos toinenkin. Merta on mielestäni yhtä rauhoittavaa katsella kuin pyykkikoneen pyörimistä.

Ajattelin jättää varsinaisen Tukholmaosuuden seuraavaan kertaan, ettei tästä tule pitkä kuin nälkävuosi, joten hypätään heti toiseen laivailtaan. Meinasimme ensinnäkin myöhästyä laivasta, sillä eksyimme hieman paluumatkalla laivalle. Ehdimme kuitenkin ja laivaan päästyämme täytyi ensin hetki hengähtää hytissä.

Toisena iltana ei ollut enää bingoa ja koko risteilyllä ei ollut ollenkaan karaokea. Ehkä se olisi ollut liian rahvasta tällaiselle matkalle. Sen sijaan iltaan kuului drag show, pihvi-illallinen ravintolassa, taxfree shoppailua sekä houseband. Tähän risteilyyn ei kuulunut mitään varsinsista esiintyjää, mutta ehkä sekin on taito, että osaa viihtyä ja nauttia kaikenlaisesta musiikista. Ei tarvitse aina olla sitä suosikkiesiintyjää, ennen kuin voi laittaa jalalla koreasti.

Drag showssa olin ensimmäistä kertaa ikinä, ja se oli oikeastaan todella viihdyttävä. Marko Vainio tanssioineen parodioi vuosien varsilta parhaimpia euroviisunumeroita eikä esitykestä kyllä huumoria puuttunut. Täytyy mennä joskus uudestaan tällaiseen, siinä sai ainakin nauraa.

Lähtöaamuna kävimme vielä aamiaisbuffetissa, vaikka vähän meinasi väsyttää liikaa. Kaiken kaikkiaan pidin tästä risteilystä enemmän, kuin 22 tunnin Tallinnan risteilystä. On mukavampi, että on kunnolla aikaa eikä laiva ei ollut täynnä pelkkiä humalanhakuisia teinejä. Kokonaisuus tuntui jotenkin sivistyneemmältä ja täytyy sanoa, että aion kyllä jatkossa risteillä vain Tukholmaan - tai pidemmälle!

1. Risteilyt ovat kyllä mukavia.Itse yleensä valitsen aina vain piknik-risteilyn, kun tuntuu, että aika käy vähän tylsäki yön yli risteilyillä :D

2. Olisi kyllä ihanaa lähteä taas reissuun. Serenadella olen viimeksi matkustanut 2020 Riikaan. On mun lempilaiva.

3. Kuulostaa mukavalta reissulta! :) me ollaan viimeksi käyty piknikristeilyllä kuusi vuotta sitten, pidemmälle en edes muita milloin viimeksi :D tuollainen vähän enemmän luksusristeily kuulostaa houkuttelevalta myös lasten kanssa matkustusta suunnittelevalle, juurikin ettei olisi niitä humalanhakuisia kanssamatkustajia - tai ainakin vähemmän heitä. :)

4. En kestä ihanat kuvat! En oo koskaan käynyt ruotsinlaivalla, mistähän olen jäänyt paitsi ;)💜