sunnuntai 15. toukokuuta 2022

Viisupizza


Eilen oli Euroviisuilta ja se on meillä jo muodostunut perinteeksi. Yleensä silloin on aina kavereita kylässä, mutta nyt herkuttelimme ihan vain keskenämme. Teimme viisupizzaa Fazerin uusista pizzajauhosta, ja se osoittautui oikein hyväksi, ja tietysti oli myös muita herkkuja.

En kuitenkaan tullut puhumaan pelkästään Euroviisuista vaan oikeastaan ruoasta. Minä nimittäin saan vihdoin 7 vuoden jälkeen syödä mitä haluan. Vuonna 2015 sappikivet alkoivat vaivaamaan, eikä minua ole suostuttu leikkaamaan. Leikkaamattomuuden syitä en tässä lähde erittelemään sen enempää, mutta tämä asia on vaikuttanut elämääni isolla kädellä. Ruokavalio on ollut suppea, ja siitä huolimatta olen kärsinyt kivuista, mitä ei kenenkään pitäisi joutua kestämään.



Nyt kuitenkin, kaikkien näiden vuosien jälkeen päädyimme lääkärin kanssa yhdessä siihen lopputulokseen, että syön lääkkeitä päivittäin, jotta voisin elää normaalimmin. Se parantaa niin elämänlaatuani kuin myös mielenterveyttäni, kun ei ole kipuja eikä niin suurta stressiä syömisestä. Ja totta tosiaan, olen viimeisen viikon aikana maistellut taas kaikkea ihanaa ja kun lääkkäiden kanssa kipukohtauksia ei tule, niin voin sisällyttää ruokavaliooni taas tuttuja herkkuja. 

Vuosien aikana olen vältellyt omenaa, paprikaa, mansikoita, vesimelonia, päärynöitä, lanttua, raakaa porkkanaa, suurissa määrissä papuja ja linssejä, rasvaisia tai savustettuja ruokia sekä samana päivänä leivottuja hiivatuotteita, eli esimerkiksi tuoretta leipää tai pullaa. Ja voin kertoa, että vaikkapa omenaa ja mansikkaa on yllättävän monessa paikassa. Ainoa turvallinen vaihtoehto on ollut kana, riisi, mustikka, maustamaton jogurtti ja banaani, sillä ajoittain lähes kaikki muu tuotti oireita.

Joten olen ikionnellinen kun voin taas syödä normaalimmin. Gluteenittomana aion edelleen pysyä, mutta paprikasiivu leivällä tai pala omenapiirakkaa tuntuu niin taivaalliselta. Tai ylipäätään se, että minulla on vapaus valita. En edelleenkään aio syödä mitään näistä kaksin käsin, mutta kyllä tämä silti helpottaa asioita. 

Kaikista eniten olen kuitenkin kaivannut mansikkaa - ja niinpä aionkin ensi viikolla tehdä itselleni oikein vanhanajan mansikkakakun syntymäpäivänäni. Nam.

4 kommenttia:

  1. Nam kuinka herkullisen näköinen pizza! Harmi kun en itse voinut katsoja viisuja, kun piti mennä aikaisin nukkumaan :D

    VastaaPoista
  2. Onnea ruokavalion laajentumisesta! Allergialapsen äitinä ymmärrän kyllä tämän vaikutukset :D Ihania herkutteluja sinulle :)
    www.sangynalla.fi

    VastaaPoista
  3. Mahtavaa, että saa lisätä ruokia listalle. Herkkuja on kyllä pöytä notkullaan.

    VastaaPoista
  4. En seurannut viisuja, mutta voittaja oli arvattavissa kyllä etukäteen.

    Mulla tavoite tehdä kesällä pieni mansikkakakku myös!

    Ihanaa toukokuun loppua!💚

    VastaaPoista